GVBF T4A NNZ 034 (1)

NNZ 100 år

Fornyelse siden 1922, og vi har så vidt begynt!

100 år NNZ

Libau pand 1923

22. oktober 2022: NNZ 100 år

Siden 1922 har NNZ drevet nyskaping på emballasjefeltet. Ikke bare ved å lage innovative løsninger for våre kunder. Men også ved å kontinuerlig fornye NNZ som organisasjon. Bare slik kan vi tjene våre kunder på best tenkelig måte. Vi vil gjerne dele vår eventyrlige reise tiår etter tiår siden 1922:

 

1922-1930 Pionerer

Vårt 1. tiår handlet om å være pionerer: Grunnlegger Rien Boot (1889-1964) vekker NNZ (Noord Nederlandsche Zakkenhandel) til live i 1922. Den første filialen var varehuset Libau i Groningen, og i 1924 kom det en bygning på Hoornsche Diep i Groningen. Noen av de første aktivitetene var utenlandsreiser til Baltikum, Tsjekkia og Ungarn. I tillegg ble det kjøpt jutesekker og jutestoff i Pakistan, India og Bangladesh. I 1928 var omsetningen på NLG 334 000.

 

 

1930-1940 Oppdagelsesreisende

Det 2. tiåret handlet om oppdagelser: Leendert Boot (1911-1972) reiste rundt i hele Europa på leting etter forretningsmuligheter. I 1939 dro han til og med til Amerika hvor han etablerte kontakt med en sukkerfabrikk. I Amerika kjøpte han papir og bomullssekker til sukker som han fraktet til Nederland via Holland America Line.

 

1940-1950 Satsning

Vårt 3. tiår var en tid for satsning: For å imøtekomme voksende etterspørsel begynte Leendert igjen å reise så snart krigen var over. I 1947 kjøpte han jutesekker i Amerika og Canada. Flerlags papirposer ble tatt inn i sortimentet og et partnerskap med selskapet American Chase Bag ble opprettet som svar på at Spania var i ferd med å bli et nøkkelmarked for salg av løksekker.

Leendert Boot 01 SS 1938 Amsterdam NNZ Foto 22349 Hlwacv Rien Boot 01

1950-1960 Pålitelighet

Det 4. tiåret handlet om pålitelighet. Pålitelig levering og integritet gir selskapet fart. I 1954 startet Rien Boots andre sønn, Wim Boot, i selskapet. I 1957 hadde NNZ 50 ansatte og de feiret åpningen av et nytt anlegg med det første jutetrykkeriet.

 

1960-1970 Endring

Vårt 5. tiår handlet om endring, og på 60-tallet la NNZ ut på nye eventyr. Nye emballasjematerialer – som linonsekker, flerlags papirposer, papp, polypropylen og polyetylen fikk en stadig større rolle. Etter at Boot Senior forlot selskapet 1. desember 1961, ble Leendert og Wim Boot direktører i NNZ.

NNZ First Jute Printing Machine 1950 1960 NNZ Foto 22287 Zaytlx Wim Boot Hr The NNZ journey 1960 - 1970

1970-1980 Rebranding

Vårt 6. tiår handlet om rebranding av NNZ. I 1970 bestemte Wim Boot at navnet skulle endres fra ‘Noord Nederlandsche Zakkenhandel N.V.’ til ‘NNZ industriële verpakkingen bv.’. Avgjørelsen ble tatt fordi selskapet hadde stadig flere internasjonale kontakter, og sortimentet var ikke lenger begrenset til sekker, men inkluderte også mange andre typer emballasje.

 

1980-1990 Geografisk utvidelse

Vårt 7. tiår handlet om begynnelsen av den geografiske ekspansjonen. I 1983 åpnet selskapet sitt første kontor i Tyskland, og to år senere åpnet salgskontorene i Roswell, Georgia, under Marco Boots ledelse. I 1998 hadde NNZ 100 ansatte, 14 internasjonale datterselskap og omsetningen var doblet til NLG 100 millioner på de siste fem årene.

MArco NNZ Flexoplast Harlingen Woven net bag drawstring knitted net bag drawstring

1990-2000 Reposisjonering

Det 8. tiåret handlet om reposisjonering. Len Boot gikk inn i NNZ og gjorde NNZ om til en uavhengig rådgiver som tilbød de beste emballasjeløsningene til kundene sine og gikk bort ifra egen produksjon. Han startet en forsknings- og utviklingsavdeling som frambrakte prisvinnende emballasjeprodukter som Carry-Fresh, Liqui-Sorb og Twin-Bag.

 

2000-2010 Visjonær

Vårt 9. tiår handlet om å skape en ny visjon. I juni 2002 ble en ny logo og et nytt slagord introdusert: NNZ the packaging network. NNZ vokste og ble et samlingspunkt for et internasjonalt nettverk av produsenter, pakkerier, distributører, universiteter, stater og kunder. Fra 2004 ledet Len Boot, som er av den tredje generasjonen, selskapet. 11. mai 2007 åpnet NNZ et nytt og bærekraftig kontor i Groningen for NNZ Benelux og NNZ-konsernet. ISO- og BRC-sertifiseringer vitner om kvaliteten på selskapets produkter og prosesser.

 

Len Potatoes 00031 Carry Family Net Claf Film Bag NNZ 28C 2CA 3284063 2769862419 6 (1)

2010-2020 Multinasjonal utvidelse

Vårt 10. tiår handlet om multinasjonal utvidelse. NNZ er markedsleder innen transport, engroshandel og forbrukeremballasje til frukt og grønt. Selskapet fortsetter å vokse innen industriell emballasje. Selskapet nådde 170 millioner i omsetning, 250 ansatte og 22 datterselskap i 18 land. Selskapet har også et internasjonalt nettverk av samarbeidsbedrifter i mer enn 50 land rundt omkring i verden.

 

2020-i dag Fornyelse

I dag fortsetter NNZ å vokse som et multinasjonalt emballasjeselskap som tjener kunder innen frukt og grønt og industrielle markeder med fokus på nærhet til kunden og god service. NNZ vektlegger bærekraft og innovasjon i alle aktiviteter. NNZ har fornyet produkter, tjenester, og seg selv jevnlig siden 1922, og det har bare så vidt begynt.

 

GVBF T4A NNZ 034 (1) Together is better Apples&pears 12008 Cardboard Tray Punnet NNZ Potatoes 07805 Paper Vento Net Claf Bag NNZ (app)

I tre generasjoner har det viktigste for familien Boot vært at: NNZ handler om mennesker, først som sist. Dette synet på selskapets identitet har selvfølgelig i stor grad blitt formet av familien Boot. Entreprenørskap, lidenskap, harmoni og partnerskap er kjerneverdier i familiekulturen. Boot-familien eier 100 % av aksjene, og selskapets beste kommer alltid først.

Med fokus på fornyelse skaper NNZ logistiske løsninger og emballasje som er bedre for verden, kundene og forbrukerne. Selv om kvalitetsemballasje allerede bidrar til et bedre miljø, er det endelige målet 100 % emballasjesirkularitet. Bærekraft – eller med andre ord, kontinuitet for mennesker, bedrifter og verden – er en samlende faktor i selskapet. NNZs syn på entreprenørskap har alltid vært at man må være forberedt på fremtiden, være innovativ på alle områder. Enten det gjelder organisering, markeder eller produkter, må det alltid tenkes nytt. Samfunnet vårt kan ikke eksistere uten emballasje. Vi gjør alt vi kan for å inspirere kunder og partnere med vårt fornyelsesperspektiv.

In order to bloom you must grow

HVORFOR NNZ THE PACKAGING NETWORK?
FORNYELSE

Bærekraft
Globale strategiske løsninger
Pionerer
Pålitelig og etisk

EKTE SAMARBEID

Langsiktig partnerskap
Lagarbeide
#Rethink innovasjon
Fullservicelogistikk

TILPASSEDE LØSNINGER

Uavhengige råd
Innsikt for innovasjon
Nærhet til kundene
Bred portefølje

87dad78ea8417d6a5d9de198d48de6b48ff2d002
Hold deg oppdatert om den siste utviklingen. Meld deg på vårt nyhetsbrev.

"*" viser obligatoriske felt

Hvordan behandler vi dine data? Les personvernerklæringen vår.