Purchasing behaviour strwberries

Hva forbrukerne virkelig vil ha av emballasje til myk frukt? Del 3 av 3

Forbrukernes kjøpemønster

I hvilken grad er bærekraftig emballasje egentlig viktig for forbrukere? Kjøper forbrukerne faktisk det de sier de kjøper? Hva sier forbrukerne er viktig, og hvordan handler de i en simulert kjøpssituasjon?

For å besvare disse spørsmålene gjennomførte NNZ, som er markedsleder innen emballasje til frukt og grønt, en stor undersøkelse i Tyskland (mer enn 300 intervjuer og 11.700 innkjøpssimuleringer). NNZ gjennomførte undersøkelsen med blåbær- og jordbæremballasje. Vi presenterte de første funnene fra undersøkelsen om jordbær og jordbæremballasje i forbindelse med European Packaging Forum i Düsseldorf, og resultatene ble mottatt med entusiasme. Vi kommer til å dele resultatene fra undersøkelsen i en serie på 3 artikler. I del 1 delte vi forbrukernes syn på bærekraft og bærekraftig emballasjemateriale og hvilken kunnskap de hadde om emnet.

I del 2 delte vi resultatene fra undersøkelser om jordbærs innvirkning på følelser og de emosjonelle og rasjonelle kriteriene for kjøp av jordbær. I denne bloggen deler vi resultatet fra innkjøpssimuleringen med og uten pris og emballasjeinformasjon.

I neste innkjøpssimuleringen uten pris eller emballasjeinformasjon, hadde 55 % av forbrukerne pulpemballasje som førstevalg (med flowpack eller toppforsegling med folie). 30 % av forbrukerne gav ikke uttrykk for å ha en emballasjepreferanse, og de sa de ville kjøpt jordbærene uansett, uavhengig av emballasje. Forbrukernes preferanser er illustrert nedenfor med førstevalget først.

 

Berries 12032 Cardboard Tray NNZ DE Berries 11003 Pulp Tray NNZ DE Berries 11001 Pulp Tray NNZ DE berries-16301-wooden-tray-punnet-NNZ
Sustainable strawberry packaging

Markedsanalytikere vet av erfaring at forbrukere ofte gjør underbevisste valg som ikke er i tråd med de tankemønstre og rasjonelle standpunkt de påberoper seg. Et godt eksempel på dette er at tannkremmarkedet ville vært 3 ganger større enn det er hvis folk pusset tenner like mye som de påstår.

Valgene forbrukerne tok under innkjøpssimuleringen ble derfor også sammenlignet med påstander de hadde kommet med tidligere i undersøkelsen. Forbrukere som valgte emballasje med meget stort avvik fra svar de hadde gitt tidligere i undersøkelsen, ble annulert fra undersøkelsen. Deltakerne var ikke troverdige, og svarene deres er fjernet fra undersøkelsen.

 

Under innkjøpssimuleringer med informasjon om pris og emballasje, var det plastemballasjematerialet PET som gjorde det best. Grunnen til at forbrukerne valgte jordbær i plastemballasje var den lavere prisen og gjennomsiktigheten.

 

Gjennomsiktig emballasje gjør det mulig å kontrollere kvaliteten på jordbærene, som er veldig viktig. Dette er 39 % av forbrukerne, en gruppe som er «mindre grønne» og ikke like villige til å akseptere en høyere pris for bærekraftig emballasje. Pulp- og pappemballasje lever derimot opp til forventningene som de mer miljøbevisste målgruppene har. Disse gruppene er villige til å betale en høyere pris.

Berries 12902 Plastic Tray Punnet NNZ Berries 15508 Plastic Tray Punnet Clamshell NNZ Berries 14503 Plastic Tray Punnet Flowfresh Film NNZ Berries 15802 Plastic Tray Punnet Lid NNZ
Berries 10702944

Hovedfunn i undersøkelsen ‘Hva forbrukerne virkelig vil ha av emballasje til myk frukt’

  • bærekraftkonsept som «karbonavtrykk» og «biologisk nedbrytbar» blir ikke fullt ut forstått.
  • forbrukerne vet lite om bærekraft generelt og de forskjellige emballasjematerialenes bærekraft.
  • miljømerking har liten innflytelse på kjøpemønster, men 90 % av forbrukerne sier derimot at de ville sette pris på en enkel forklaring på emballasjen for å kunne kildesortere effektivt.
  • jordbær vekker de sterkeste følelsene sammenlignet med epler, druer, appelsiner, blåbær og til og med kirsebær.
  • smak, farge, ferskhetsgrad, modenhetsgrad, tekstur, vitamininnhold og utseende er mye viktigere kjøpskriterier for forbrukerne enn at jordbærene er økologiske.
  • Alle kriterier som bevarer jordbærenes kvalitet (beskyttelse) og synlighet (gjennomsiktighet for kontrollhensyn), er mye viktigere en miljøkriterier.
  • 30 % av forbrukerne gav ikke uttrykk for å ha en emballasjepreferanse, og de sa de ville kjøpt jordbærene uansett, uavhengig av emballasje.
  • pulp- og pappemballasje lever derimot opp til forventningene som de mer miljøbevisste målgruppene har. Disse gruppene er villige til å betale en høyere pris.
  • grunnen til at kundene valgte jordbær i plastemballasje var den lavere prisen og gjennomsiktigheten. Gjennomsiktig emballasje gjør det mulig å kontrollere kvaliteten på jordbærene, som er veldig viktig. Dette er 39 % av forbrukerne, en gruppe som er «mindre grønne» og ikke like villige til å akseptere en høyere pris for bærekraftig emballasje.
NNZ Norway
Hold deg oppdatert om den siste utviklingen. Meld deg på vårt nyhetsbrev.

"*" viser obligatoriske felt

Hvordan behandler vi dine data? Les personvernerklæringen vår.